loading...
مهدیکو{ دانلودبهترین ها و آموزش های مفید }
حرف سایت
« عليٌ  (ع) خيرُ البشر ، فمن أبى فقد كفر »


حدیث آرامش

علل سقوط جامعه انساني از زبان امام علی(ع)


حضرت على(علیه السلام )فرمود:بدانيد که همانا شما در روزگاري هستيد که گوينده حق اندک، و زبان از راستگويي عاجز، و حق طلبان بي‏ارزشند، مردم گرفتار گناه، و به سازشکاري هم داستانند، جوانشان بداخلاق، و پيرانشان گناهکار، و عالمشان دورو، و نزديکشان سودجويند، نه خردسالانشان بزرگان را حرمت مي‏نهند و نه توانگرانشان دست مستمندان را مي‏گيرند

مهدی بازدید : 35080 نظرات (3)

در این پست سعی برآن شده شما را با اصول و نحوه اسکن فایل ،سند و یا عکس به صورت آموزش تصویری و با بیانی ساده آشنا سازیم تعریف اسکن و دستگاه اسکنر و فرمت های اسکن و نحوه ورود عکس و یا سند اسکن شده به محیط فتوشاپ نیز در ادامه مطلب توضیح داده خواهد شد

اسكنر دستگاه خاصي است كه تصوير را تبديل به علايم الكترونيكي مي كند و به كامپيوتر مي رساند و اين علايم تصوير را تشكيل خواهند داد.

اسكنرهاي متوسط فعلي اكنون براي تصاويرRGB بسيرا خوب عمل مي كنند. اما...


اگر مي خواهيد تصويري را كه مي گيريد براي چاپ استفاده كنيد، در انتخاب اسكنر دقت كنيد.

اسکن کردن یک سند

اکنون که اسکنر را به کامپیوتر متصل نموده و درایور و نرم‌افزار مخصوص به آن را نصب نموده‌اید، به اصول استفاده از آن خواهیم پرداخت. به احتمال فروان همراه با اسکنر برنامه‌های مخصوص اسکن و ویرایش عکس وجود دارد. اما از آن‌جایی که اسکنر و برنامه‌های اسکن انواع زیادی دارند، از نرم‌افزار اسکن که همراه نسخه‌های Professional، Enterprise و Altimate ویندوز۷ نصب می‌شود، استفاده می‌کنیم. چنانچه هیچ‌کدام از این نسخه‌های ویندوز بر روی سیستم شما نصب نشده است، می‌توانید اصول مطرح شده در این درس را آموخته و در نرم‌افزارهای دیگر اجرا نمایید.

در منوی Start سپس منوی All Programs بر روی برنامه‌ی Windows Fax and Scan کلیک کنید.

basic 239 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

این نرم‌افزار به صورت Built in در ویندوز وجود دارد، برای آغاز عملیات اسکن در گوشه پایین سمت چپ روی Scan کلیک نمایید.

basic 240 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

با این کار به بخش اسکن نرم‌افزار وارد می‌شوید، حال بر روی دکمه New Scan در بالا و گوشه سمت چپ کلیک کنید،

basic 241 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

با این کار کادری به نام New Scan پدیدار می‌شود، در بالای کادر می‌توانید نام اسکنر را مشاهده نمایید. در صورتی که بیش از یک اسکنر به کامپیوتر متصل باشد می‌توانید با کلیک بر روی دکمه Change یک اسکنر دیگر را برگزینید، حال بر روی دکمه Preview کلیک نمایید.

basic 242 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

با این کار اسکنر شروع به کار کرده و در سمت راست کل بستر اسکنر به نمایش در‌می‌آید.

basic 243 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

این نقطه‌چین منطقه‌ای را که اسکن شده است را مشخص می‌نماید. بنابراین می‌توانید با درگ کردن گوشه‌های مستطیل محدوده‌ای که می‌خواهید اسکن شود را کوچک‌‌‌‌‌تر کنید، می‌توانید برای این کار اشاره‌گر موس را روی لبه‌های نقطه‌چین نیز قرار داده و درگ کنید.

basic 244 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

اکنون به منوهای سمت چپ می‌پردازیم، در بالا یک منوی بازشو به نام Profile قرار دارد، در این منو نوع چیزی را که قرار است اسکن شود انتخاب نمایید. گزینه پیش‌فرض Photo یا عکس می‌باشد، این گزینه به معنای آن است که اسکن به صورت رنگی انجام می‌شود.

basic 245 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

با کلیک روی Documents و دکمه Preview مشاهده می‌کنید که اسکن به صورت سیاه سفید انجام می‌شود. از این گزینه می‌توان برای اسکن کردن سندهای متنی، و نیز ایجاد یک نسخه سیاه و سفید از یک عکس رنگی استفاده کرد، انتخاب Documents عموماً موجی ایجاد فایل‌های کم حجم‌تر خواهد شد، بنابراین اگر رنگی بودن اسکن اهمیتی ندارد، گزینه Documents را برگزینید.

basic 246 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

بعضی از اسکنرها دارای Document feather بوده و قادرند چندین سند را به طور هم‌زمان اسکن نمایند، بنابراین اگر اسکنر به چند روش عمل اسکن را انجام می‌دهد، می‌توانید در منوی Source منبع اسکن را تغییر دهید، در این مورد تنها گزینه Flatbedموجود است.

کمی پایین‌تر سه گزینه Color format، File type و Resolution قرار گرفته‌اند،

basic 247 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

گزینه پیش فرض Color format بستگی به انتخاب Photo یا Documents در منوی Profile دارد، چنانچه Documents را برگزینید، Color format نیز به Grayscale تغییر می‌یابد.

basic 248 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

با انتخاب مجدد Photo نیز Color format نیز به Color تغییر می‌یابد، همچنین می‌توانید یکی از گزینه‌های Color، Grayscale و Black and white را برگزینید.

basic 249 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

در منوی ‌File type به معنی نوع فایل، می‌توانید گزینه TIF را انتخاب نمایید تا اسکن با بالاترین کیفیت انجام شود.

basic 250 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

گزینه JPG معمولاً برای عکس‌های مربوط به ایمیل و وب انتخاب می‌شود، PNG نیز کاربردی مانند JPG دارد، BMP یا Bitmap معمولاً این روزها کاربرد چندانی ندارد،

حال به بررسی Resolution می‌پردازیم.

basic 251 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

رزولوشن روی کیفیت تصویر و همچنین حجم فایل تاثیر زیادی دارد، هر چه رزولوشن‌ بالاتر باشد داده‌های بیش‌تری از عکس اسکن می‌شوند و به همان میزان حجم فایل بیشتر خواهد شد، واحد رزولوشن DPI مخفف Dot per inch به معنی نقطه در اینچ می‌باشد، هر چه تعداد نقاط بیشتر باشد رزولوشن افزایش می‌یابد، اگر می‌خواهید فایل اسکن شده برای اهداف زیادی قابل استفاده باشد، ۳۰۰DPI برای شروع مناسب است، با این رزولوشن حتی اگر تصویر اسکن شده را چاپ کنید کیفیت مناسبی خواهد داشت، چنانچه قصد دارید فایل را ایمیل کنید و یا بر روی وب قرار دهید، همچنان می‌توانید با روزلوشن ۳۰۰ اسکن کنید اما پیش از ارسال باید با برنامه‌هایی مانند فتوشاپ رزولوشن و اندازه فایل را کاهش دهید، برای تصاویری که برای قرار دادن روی وب اسکن می‌شوند معمولاٌ رزولوشن بر روی ۷۲ تنظیم می‌شود. البته توصیه نمی‌شود که با این رزولوشن اسکن کنید، بهترین کار این است که قبل از کاهش رزولوشن تصویر را با رزولوشن بالا اسکن نمایید تا با رنگ‌ها و جزئیات زیادی اسکن شوند اما اگر عجله دارید و یا طرز استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش را نمی‌دانید، می‌توانید برای ارسال تصاویر در اینترنت با رزولوشن ۷۲ آن‌ها را اسکن نمایید.

با استفاده از دو فلش کنار فیلد مربوط به آن می‌توانید رزولوشن را تغییر داده و یا عدد مورد نظر را در فیلد وارد کنید.

دو گزینه آخر به معنی Brightsness به معنی روشنایی و Contrast می‌باشد، با استفاده از لغزنده‌های مربوط به آن‌ها می‌توانید کنترل بیش‌تری بر روی تصاویر داشته باشید، برای اینکه تاثیر این دوگزینه را بر روی تصویر ملاحظه نمایید پس از هر تغییر بر روی دکمه Preview کلیک کنید.

basic 252 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

همان‌طور که متوجه شده‌اید هر بار که درمنوهای بالا تغییری ایجاد کنید تصویر موجود در کادر سمت راست ناپدید می‌شود برای دیدن تغییرات انجام شده باید مجدداً روی Preview کلیک کنید، البته توجه داشته باشید که این دو لغزنده تاثیر چندان زیادی نخواهند داشت و بهتر است در این تنظیمات تغییری ایجاد نکرده و بعد از اسکن توسط نرم‌افزار مخصوص ویرایش عکس تنظیمات دلخواه را انجام دهید.

بعضی از نرم‌افزارهای اسکن دارای تنظیمات قدرت‌مندی برای تنظیم عکس نیز می‌باشند حتی در این موارد نیز توصیه می‌شود در هنگام اسکن تنظیماتی انجام نداده و این کار را به نرم‌افزارهای مخصوص ویرایش عکس بسپارید.

پس از آن‌که تمام گزینه‌ها و منوها را تنظیم کردید، می‌توانید روی دکمه Scan کلیک نمایید.

basic 253 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

اکنون اکسنر کار اسکن را آغاز نموده و تمام تنظیمات انجام شده را در نظر می‌گیرد، پس از پایان کار تصویر اسکن شده در پنجره اصلی برنامه به نمایش درمی‌آید، روی دکمه Maximize کلیک کنید تا تصویر بزرگ‌‌تر دیده شود و بتوانید بهتر آن را مشاهده نمایید.

basic 254 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

هنگامی که از دیگر نرم‌افزارهای اسکن استفاده می‌کنید احتمالاً پیش از ذخیره شدن فایل از کاربر خواسته می‌شود تا محل ذخیره فایل بر روی کامپیوتر را انتخاب نماید، اما در برنامه Windows Fax and Scan این گونه نیست، اکنون فایل اسکن شده را در کادر بالا انتخاب نمایید، حال می‌توانید روی یکی از دکمه‌های Forward as Fax ، Forward as email، و Save as کلیک کنید.

basic 255 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

دکمه اول فایل را به صورت فکس و دکمه دوم آن را در قالب ایمیل ارسال خواهد نمود، از دکمه Save as نیز برای ذخیره فایل در محلی دیگر استفاده می‌شود، به عنوان مثال می‌توانید یک کپی از فایل را در Desktop ذخیره نموده تا برای ویرایش در نرم‌افزار ویرایش عکس در دسترس باشد، برای این کار روی Save as کلیک کنید.

حال در این کادر منوی بازشوی Save in را باز نموده و بر روی Desktop کلیک کنید، در فیلد File name نیز عبارت موردنظر را تایپ کنید. در پایان روی دکمه Save کلیک نمایید.

basic 256 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

با Minimize کردن پنجره برنامه فایل اسکن شده را بر روی Desktop مشاهده می‌کنید.

basic 257 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

با دوبار کلیک بر روی آن در برنامه Adobe Photoshop CS5 باز می‌شود. اکنون می‌توانید توسط فتوشاپ تغییرات دلخواه را بر روی این تصویر انجام دهید.

basic 258 فصل چهار | درس پنجم: اسکن کردن یک سند

به این ترتیب در این درس اصول اسکن کردن توسط برنامه Windows Scan and Fax فراگرفتید.


آنچه لازم است بدانيد اين است كه هيچ كس نمي تواند با عكس يا اسلايد بد، معجزه كند. يعني ابتدا بايد به دنبال عكس يا اسلايد خوب بود و بعد به سراغ اسكنر رفت. اما چون در ايران آرشيوهاي عكس اكثر طراحان عبارتنداز: طرحهاي چاپ شده طراحان ديگر (!) و چون كيفيت چاپ اين عكس ها بسيار متفاوت است، كار با اسكنر خوب مي تواند نتيجه را قابل قبول تر سازد.



*     تا مي شود سعي كنيد از عكس يا اسلايد اصلي استفاده كنيد. اوريجينال خوب در كيفيت نهايي بسيار موثر است. معمولاً يك عكس خوب را مي توان بدون از دست دادن كيفيت چندين بار بزرگ كرد. اسلايد خوب كه از آن  هم بهتر است. اسلايدهاي قطع بزرگ

عالي اند. تجربه نشان داده است كه اسلايد 35 ميلي متري را مي توان به راحتي ده برابر بزرگ كرد بدون اين كه دانه هاي امولسيون فيلم ظاهر شوند. اسلايد 55 ميلي متري كه حتي اين محدوديت را هم ندارد و قابليت بزرگ شدن بيشتر از اين را هم دارد. بنابراين اگر مي خواهيد اسكنر بخريد، سعي كنيد حتماً كيت مخصوص اسكن اسلايد را داشته باشد.



*     اسكنرهاي خوب مي توانند تصوير را به حالت CMYK نيز اسكن كنند. البته اين نوع اسكنرها گرانتراند اما بسياري از مشكلاتي را كه بعداً به آن برخواهيد خورد، با انتخاب اين نوع اسكنر حل خواهيد كرد. وقتي تصويري را در حالت CMYK اسكن كنيد ديگر مشكل خارج از حيطه بودن را نخوايد داشت وبا تبديل CMYK به RGB دچار اشكال نخواهيد شد. اسكنرهاي ليزري بزرگ كه بسيار هم گران هستند اصلاً حالت اسكن RGB ندارند و فقط در حالت CMYK اسكن انجام مي دهند.



*     اگر نرم افزار اسكنر شما از نوع قوي باشد خيلي از خطاهاي تصوير اصلي را در همان حين اسكن كردن مي توانيد برطرف كنيد. و تصوير درستي را به فتوشاپ برسانيد. مثلاً مي توان سايه رنگي را كه در بسياري از عكس ها هست و كل تصويررا متمايل به رنگ خاصي كرده است، توسط خود اسكنر برداشت. يا مثلاً مي توان الگوي مواره- همان پيچازي مصطلح خودمان در ايران- را كه عكس را با شبكه مزاحم نقطه ها خراب مي كند، از تصوير حذف كند. اگر تصوير را براي اسكن به مؤسسات با تجهيزات اسكن حرفه اي مي دهيد مي توانيد اين تصحيحات را در فرم سفارش، تقاضا كنيد. البته اين روزها اسكنرهاي كوچكتر هم بسياري از اين مشكلات را مي توانند حل كنند.



*     در هنگام اسكن كردن قطع تصوير نهايي چاپي را در نظر بگيريد و با اين پيش فرض عمل اسكن را انجام دهيد. بزرگ و كوچك كردن عكس در فتوشاپ، زياد هم نتيجه مطلوبي به بار نمي آورد و بگير و نگير دارد. شايد خوب شود و شايد هم نشود.



*     دقت اسكن را در هنگام اسكن تعيين كنيد. افزودن يا كاستن از دقت تصوير در داخل برنامه فتوشاپ نتيجه خيلي خوبي ندارد. اگر عكس را بازآفريني كاهشي كنيد، نتيجه بد نمي شود اما اگر دقت اسكن را بعد از اسكن و در برنامه فتوشاپ افزايش دهيد. نتيجه چندان خوبي نخواهيد گرفت. فرق حرفه اي ها و غيرحرفه اي ها در دانستن همين نكات كوچك است.



*     هميشه محوطه اسكن را قدري بزرگ تر از آنچه كه واقعاً لازم است بگيريد. بعداً مي توانيد محوطه مورد نظرتان را در فتوشاپ دوره بري كنيد و به مشكلي هم بر نخواهيد خورد.



*     اگر اسكنر شما اجازه مي دهد كه نقطه سياه و نقطه سفيد را تعيين و تعريف كنيد، اين كار را حتماً انجام دهيد. در دفترچه راهنماي اسكنرهاي حسابي، بخشي به عنوان

Optical Dynamic Range (حوزه پوياي نوري) هست كه مربوط به هيمن موضوع مي شود. آن را به دقت بخوانيد و اجرا كنيد.



در بخش هاي بعدي شرح داده مي شود كه چگونه دقت صحيح را براي تصاوير الكترونيك يا چاپي تعيين كنيم. تمرين هاي بعدي دو روش براي تعيين دقت اسكن را نشان مي دهند.



 



تعيين دقت اسكن



بهترين و مناسبترين دقت براي تصوير بستگي به خروجي نهايي كار دارد. اگر دقت تصوير خيلي كم باشد. فتوشاپ ممكن است از مقدار رنگ يك نقطه تصويري، براي ايجاد نقطه هاي هافتون استفاده كند. اين كار منجربه نقطه نقطه شدن يا ايجاد تصوير خروجي بسيار نامفهوم و تارخواهد شد. اگر دقت خيلي بالا باشد، فايل حاوي اطلاعاتي بيش از نيازهاي چاپگر است و بدون آن كه لازم باشد حجم آن بسيار بزرگ مي شود.



 



اسكن كردن براي چاپ



به طور كلي، تركيب دقت تصوير و فركانس صفحه مشخص كنندة جزييات تصوير چاپي است.



همانطور كه سابق بر اين در همين فصل آموختيد، فركانس صفحه رابرحسب واحد خط در اينچ (lpi) نشان مي دهند و مشخص كننده تعداد سلول ها يا واحدهاي هافتون چاپ شده در هر اينچ خواهد بود. يك قاعده خوب تجربي وعملي براي اسكن كردن آن است كه تصوير را 5/1 تا 2 برابر فركانس صفحه اي كه براي چاپ به كار مي رود، اسكن كنيد.

جدول زير خط كشي هاي رايج و دقت اسكن را براي انواع مختلف انتشارات نشان مي دهد.


























انتشارات




dpi




dpi




روزنامه




85-150




125-225




مجله




135-175




200-265




كتابهاي هنري




150-200




225-300





 



وقتي كه دقت اسكن را تعيين مي كنيد هدف عبارت است از تعادل و توازن ميان دقت تصوير و معقول بودن حجم فايل.



اگر قصد داريد با استفاده از صفحه هافتون تصويرتان را چاپ كنيد، حدود دقت مناسب تصوير بستگي به فركانس صفحة وسيلة خروجي دارد. مي توانيد فتوشاپ را واداريد كه بر حسب فركانس صفحة وسيلة خروجي دقتي را توصيه كند.



در اين بخش، به خصوصيات منوي محاوره اي Auto Resolution نگاهي مي اندازيم. لازم نيست كه براي منوي محاوره مقاديري را وارد كنيد، تنها با چگونگي كاركرد اين تنظيمات آشنا مي شويم.



1- File و سپس New را انتخاب كنيد. مقادير از پيش تعيين شده و مفروض را بپذيرد و روي OK كليد بزنيد تا تصويري جديد و خالي ايجاد شود.(بالاخره بايد يك فايل باز شده اي داشته باشيد تا بتوانيد از فرمان Image Size استفاده كنيد.)



2- Image و بعد Image Size را انتخاب كنيد.



3- روي Auto كليد بزنيد.



4- براي Screen يا صفحه، فركانس صفحه وسيلة خروجي را وارد كنيد. اگر لازم شد، واحد سنجش جديدي را اختيار كنيد. توجه كنيد كه مقدار صفحه تنها براي محاسبة دقت تصوير كاربرد خواهد داشت، وبراي تنظيم صفحه براي چاپ به كار گرفته نخواهد شد.



5- در قسمت Quality يكي از موارد انتخابي زير را اختيار كنيد:



*         Draft ، براي ايجاد دقتي كه درست همانند فركانس صفحه باشد (كه كمتر از 72 ppi نيست).



*         Good، براي ايجاد دقتي كه 5/1 برابر فركانس صفحه باشد.



*         Best ، براي ايجاد دقتي به اندازه دو برابر فركانس صفحه.



6- روي Cancel كليد بزنيد تا منوي محاوره اي  Auto Resolution بسته شود، سپس روي Cancel كليد بزنيد تا منوي محاوره اي Image Size بسته شود.



 



اسكن كردن براي انتشارات الكترونيكي



اگر تصويري را براي نمايش در صفحه نمايش كامپيوتر ايجاد مي كنيد، لزومي ندارد كه دقت اسكن از دفت صفحة نمايش بيشتر باشد. با اين حال، در خاطر داشته باشيد كه تصوير روي صفحة نمايش با نسبت 1:1 (يعني يك نقطه تصويري براي هر نقطه موجود در تصوير) به نمايش در مي آيد. بنابراين اندازه تصوير ممكن است بسته به مقدار نقطه در اينچ صفحه نمايش تغيير نمايد.



 



اسكن كردن با به كار گرفتن تنظيم اندازه فايل



بهترين راه براي اطمينان يافتن از اين كه تمام اطلاعاتي را كه براي تصوير فتوشاپ خود احتياج داريد در دسترس خواهيد داشت، آن است كه يك فايل ساختگي ايجاد كنيد. اين كار به شما دقيقاً حجم اطلاعات- يعني در واقع اندازه فايل- لازم براي خروجي نهايي را نشان مي دهد.



استفاده از اين روش به درد مواردي كه مي خورد كه تصويري داشته باشيد كه قطع آن كوچكتر از قطع تصويري باشد كه مي خواهيد ايجاد كنيد و به چاپ برسانيد. مثلاً اگر بخواهيد قطع تصوير اصلي 2 در 3 اينچي را به 4 در 6 اينچ افزايش دهيد و با فركانس صفحه lpi 150 به چاپ برسانيد. با استفاده از اين روش مي توانيد تعيين كنيد كه حجم فايل تصويرتان چقدر خواهد شد.



1- ابتدا File و سپس New را انتخاب كنيد.



2- مقابل عنوان Width مقدار 4 اينچ، مقابل عنوان Hight مقدار 6 اينچ و مقابل عنوان Resolution مقدار 300 نقطه در اينچ را وارد كنيد.( دقت مي تواند بين 5/1 تا 2 برابر فركانس صفحه اي وسيله چاپ شما باشد، كه قبلاً 150 در نظر گرفته شده است)



منوي محاوره اي New در قسمت فوقاني، ابعاد و در مقابل عنوان Image Size اندازه تصوير نهايي را نشان مي دهد. تصوير نهايي 4×6 اينچ است و با فركانس صفحه lpi 150 چاپ مي شود. اندازه فايل بايد 18/6 مگابايت باشد.



براي اسكن كردن، اندازه فايل حاصل را در تنظيمات مربوط به اسكنر وارد نماييد. (مهم نيست كه چه دقتي و چه ابعاد تصويري در تنظيمات اسكنر ظاهر گردد.)



وقتي كه تصوير را اسكن نموديد و آن را وارد فتوشاپ كرديد با استفاده از فرمان Image Size

اندازه هاي صحيح طول و عرض تصوير را معين نماييد.



 



اسكن كردن از طريق تنظيم دقت



اگر نمي توانيد اندازه فايل را به عنوان عامل تعيين كننده در انتخاب تنظيمات اسكنر به كار ببريد،

مي توانيد دقت اسكن را با استفاده از ابعاد اوليه و نهايي تصوير و فركانس صفحه وسيله خروجي تان به دست آوريد.



1- فركانس صفحه را در 2 ضرب كنيد.(2 ضريب يا نسبت معمولي دقت تصوير بر فركانس صفحه براي ايجاد تصوير با كيفيت بالاست).



2- نتيجه مرحله 1 را در عامل تغيير اندازه (يعني نسبت ابعاد تصوير نهايي به تصوير اوليه) ضرب كنيد تا تخمين مورد نياز براي دقت اسكن را به دست آوريد.



مثلاً فرض كنيم كه تصويري 2×3 اينچي را اسكن مي كنيد و مي خواهيد در نهايت تصويري 6×9 اينچي داشته باشيد و از فركانس صفحه lpi 85 استفاده مي كنيد براي محاسبه دقت اسكن بايد اول 85 را در 2 (فركانس صفحه) ضرب كنيد كه عدد 170 حاصل مي شود. سپس 170 را در 3 ضرب

مي كنيم (كه نسبت ابعاد تصوير نهايي به تصوير اوليه است) تا دقت اسكن معادل ppi 510 به دست آيد.



 



بازآفريني (Resampling) تصوير



بازآفريني يعني ايجاد تغيير در ابعاد نقطه تصويري (و از اين رو در اندازه فايل) يك تصوير. اگر از مرحله اسكن گذشتيد و تصوير را وارد فتوشاپ كرديد و سپس خواستيد تغييري در اندازه يا دقت آن دهيد از طريق بازآفريني مي توانيد اين كار را انجام دهيد. در فتوشاپ مي توانيد به طور مستقيم تعداد پيكسل هاي تشكيل دهنده هر تصوير را تغيير دهيد يا مي توانيد ابعاد پيكسل ها يا حتي نقاط تصويري را چه از طريق تغيير ابعاد چاپ و چه تغيير دقت آن عوض كنيد، البته مشروط بر آن كه گزينه

 Image  Resample (بازآفريني تصوير) انتخاب شده باشد.



 



بازآفريني كاهشي



وقتي كه عمل بازآفريني كاهشي را انجام مي دهيد(يعني از تعداد نقاط تصوير مي كاهيد)، فتوشاپ اطلاعاتي را از تصوير كم مي كند. وقتي بازآفريني افزايشي انجام مي دهيد(يعني تعداد نقاط تصويري موجود در تصوير را بيشتر مي كنيد) فتوشاپ بر پايه مقادير رنگ نقطه هاي تصويري موجود، اطلاعات نقاط تصويري جديد را ايجاد مي كند. در هر دو حالت روش انترپولاسيون يا درون افزايي به كار گرفته مي شود تا تعيين شود كه چگونه نقاط تصوير اضافه و كم شوند.



اگر تصويري را بازآفريني كاهشي كنيد و سپس بازآفريني افزايشي روي آن انجام دهيد، تا به اندازه اوليه اش برگردد، تصوير از لحاظ كيفي دچار كاستي مي شود. اين بدان جهت است كه وقتي تصوير بازآفريني كاهشي يافت، برخي از اطلاعات اصلي رنگ آن از ميان مي رود. وقتي فتوشاپ همين تصوير تغيير يافته را بازآفريني افزايشي مي كند، اطلاعات تصوير را بر مبناي اين اطلاعات جديد، بازسازي مي كند، نه اطلاعات فايل اصلي چون نقطه هاي تصويري جديد از محاسبه اطلاعات رنگ نقاط تصويري قديم كه كاهش يافته است، تهيه مي شود تصوير تاز و ناميزان ظاهر مي شود.



 



بازآفريني كاهشي در تصوير



فايلي را ابتدا بازآفريني كاهشي مي دهيم و سپس عمل بازآفريني افزايشي روي آن انجام مي دهيم تا ببينيم عمل بازآفريني چگونه بر آن تأثير مي كند.



1- فايلي را باز كنيد. بهتر است يكي از فايلهاي نمونه خود فتوشاپ را باز كنيد.



2- حال ابتدا Image  و سپس Image Size را انتخاب كنيد و دقت كنيد كه مقابل عناوين اختياري Constrain Proportions (نسبت هاي اجباري) و Image  Resample (بازآفريني تصوير) علامت بگذاريد.



3- در مستطيل مقابل عنوا Resample عدد 72 را تايپ كنيد. توجه خواهيد كرد كه ابعاد نقطه هاي تصوير عوض مي شود اما اندازه چاپي فايل تغيير نمي يابد.



4- روي OK كليد بزنيد. چون در اين حالت فقط اطلاعات حذف مي شود كيفيت تصوير به صورت سابقش باقي مي ماند.



 



بازآفريني افزايشي تصوير



حال، تصويرمان كه به 72 نقطه تصويري در اينچ بازآفريني كاهشي يافته است را بازآفريني افزايشي

 مي كنيم. دقت كنيد كه چگونه از كيفيت تصوير كاسته مي شود. اين تصويري است كه يكبار بازآفريني كاهشي يافته است.



1- در حالي كه همان تصوير را بر صفحه نمايش داريد و پنجره آن نيز فعال است. ابتداImage  و سپس Image Size را انتخاب نماييد.



2- در مقابل عنوان Resolution عدد 300 را وارد كنيد.



3- روي OK كليد بزنيد. تصوير به طرز بدي ناميزان ظاهر خواهد شد و اين بدان دليل است كه اطلاعات رنگ لازم براي بازآفريني افزايشي از فايلي گرفته شده است كه قبلاًَ بازآفريني كاهشي روي آن انجام شده بود.



4- فايل را ببنديد. لازم نيست ذخيره اش كنيد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط رز در تاریخ 1399/06/20 و 15:03 دقیقه ارسال شده است

سلام عکس ۳×۴رو اسکن کردم خیلی کوچیک بود چه طور میتونم تصویر رو بزرگ تر کنم

این نظر توسط غزال روشن زاده در تاریخ 1395/09/04 و 8:00 دقیقه ارسال شده است

بسیار عالی،علمی،مفید و جامع بود از شما تشکر میکنم چون خیلی به مشکل من در اسکن کردن کمک کردین باز هم میگم مطالب عالی و کامل بود
پاسخ : خوشحالم تونستم کمکتن کنم

این نظر توسط سمانه در تاریخ 1395/05/08 و 21:31 دقیقه ارسال شده است

خدا خیرت بده
پاسخ : خواهش


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
خدایا کمکم کن تا بدون هیچ چشمداشتی به مردم کمک کنم بارالها ، مهربانا توانایی نفسم ده تا از اینکارم دلسرد نشم یاریم کن تا بواسطه کمک، شادی روح و نفسم را بهتر حفظ کنم دوست شما مهدی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • بهترین هتل های تهران
  • احکام پسران
  • ایران سالم
  • هانا رمان
  • مطالب جذاب و خواندنی
  • دین حق
  • دانلود فیلم جدید
  • اخبارفوتبال
  • خرید آسان | فروشگاه اینترنتی
  • فروشگاه اینترنتی هاردی
  • کلبه سبز
  • فقط جهت خنده!
  • ۩ مرجع انواع تصاویر متحرک ۩
  • ژل افزایش دهنده قد
  • کتاب آموزش مسائل جنسی و زناشویی
  • همه چیز برای همه موبایل ها(نرم افزار ،با
  • دانلود كلیپ جدید
  • عكس و كلیپ های داغ
  • وبلاگ موعود
  • دانلود سرای رایگان پایانامه
  • اس ام اس جدید 94
  • چراغ خواب شلمن
  • چراغ خواب شلمن
  • وبلاگ آسمان
  • پست های فیسبوکی
  • مرجع اندروید و موبایل
  • عاشقانه
  • فروشگاه خرید انواع شارژ شارژ
  • فروشگاه خرید انواع شارژ شارژ
  • بروزترین سایت سرگرمی و تفریحی] [تک نیوز]
  • سایت دلیل
  • دانلود آهنگ جدید
  • دانلود آهنگ جدید
  • بیر موزیکــــــــ
  • دانلود فول آلبوم ایمان غلامی
  • بهترین های بابک
  • http://wWw.Music-Up.ir
  • تارنمای تخصصی تاریخ ایران
  • کروچیف (مهندس پرواز)
  • بزرگترین کامیونیتی ایرانیان مقیم استرالیا
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1855
  • کل نظرات : 794
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 790
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 290
  • بازدید امروز : 55
  • باردید دیروز : 705
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 2,080
  • بازدید ماه : 8,307
  • بازدید سال : 100,963
  • بازدید کلی : 3,884,177